Rémy Martin

Co by si řekli Bach, Händel a Scarlatti?

6. 2. 2015

Nestává se často, aby se v jeden rok narodili hned tři skladatelé, jejichž umění bude tak výjimečné, že se pro nás stanou hudebními symboly svojí epochy. Na konci 17. století, konkrétně v roce 1685, se to ovšem stalo a tak by letos hned tři velikáni západoevropské hudební tradice – Johann Sebastian Bach, Georg Friedrich Händel a Domenico Scarlatti – oslavili 330. narozeniny. A protože mám hudbu všech tří velmi rád a stejně tak se rád bavím nereálnými myšlenkami, zkusil jsem si představit jejich společnou oslavu 65. narozenin na jaře roku 1750.

Číst dál

Komponování je součástí mého života

29. 1. 2015

Jméno Zuzany Michlerové není chronicky známé z médií, soutěží či společenských večírků. To mimo jiné umožňuje devětadvacetileté skladatelce nerušeně pracovat na svých vysněných projektech. A o tom, že tato mladá dáma patří mezi hvězdy mladé generace českých umělců, hovoří například úspěšná premiéra vlastní opery Pramen, skladatelské kurzy u Luise Bacalova a Salvatore Sciarrina nebo také skutečnost, že v současné době studuje filmovou hudbu na prestižní Berklee College of Music. Možná že za pár let budeme mluvit o nové Vítězslavě Kaprálové. 

Číst dál

Tři noci s Šeherezádou, Ohlssonem i Fujikurou

23. 1. 2015

O České filharmonii je známo, že se jedná o orchestr právem nanejvýš hrdý na své společenské postavení a „zvuk“, ať už chápán fyzikálně, anebo míněn jako světový věhlas. První český orchestr, složený z předních instrumentalistů a často i sólistů, rozhodně není jen noblesním klubem mistrů svého řemesla, nýbrž i emotivním uskupením osobností s vyhraněnými postoji. 

Číst dál

Hornu bych vyměnila jedině za cukrárnu!

14. 1. 2015

S hornistkou Kateřinou Javůrkovou jsme se sešli ve stylové kavárně Café Rudolfinum, abychom si povídali o nejrůznějších zákoutích hry na lesní roh. Přestože Kateřina před sebou měla koncert pod taktovkou takového velikána, jakým je Christoph Eschenbach, působila naprosto klidným dojmem. A to, jak jsem později pochopil, nejlépe vystihuje její osobnost. 

Číst dál

Šostakovičova pomsta aneb Antiformalistický jarmark

9. 1. 2015

Pouze třikrát byly na Nové scéně Národního divadla inscenovány dvě polozapomenuté jednoaktové opery Dimitrije Šostakoviče, které ve své době znamenaly pro autora reálné ohrožení na životě. Ideologicky ostře sledovaný námět Oranga, se v době svého vzniku změnil z původní ideje o „mravním přerodu člověka během socialistické přestavby“ do politického pamfletu proti buržoaznímu tisku. Fragment opery nakonec skončil v odpadkovém koši, ze kterého ho jako zázrakem zachránila mistrova hospodyně. Hluboce kritický Antiformalistický jarmark byl zase předem odsouzen k doživotí „v šuplíku“, neboť se jednalo o jízlivou parodii, kterou Šostakovič bavil své přátele a zmírňoval tak svou frustraci z neustálé existenční nejistoty. 

Číst dál