Rémy Martin

Marek Šedivý: Žít hudbou je má přirozenost

4. 1. 2015

S oblibou se setkávám s mladými talenty české hudební scény a proto mě těší, že vám dnes mohu představit dalšího výjimečného umělce. Klavírista a dirigent Marek Šedivý má ve svých osmadvaceti letech za sebou úspěchy jako uvedení Stravinského baletu Orpheus na festivalu Internationale Gluck Opern Festspiele nebo provedení Wagnerova Tristana a Isoldy v  Canadian Opera Company v  Torontu. V Čechách pak můžete navštívit jeho vášnivé pojetí Chačaturjanova baletu Spartakus v  plzeňském Tylově divadle. Přesto ale působí Marek Šedivý zcela přirozeně. Jeho osobnost dokáže spojit upřímnou skromnost a zdravé sebevědomí. 

Číst dál

COLLEGIUM 1704: BACH A ZELENKA

25. 12. 2014

Na vánoční koncert Collegia 1704, na jehož programu byla česká premiéra mše Jana Dismase Zelenky, jsem se dlouho těšil. V médiích jsem zachytil zprávy o „vzkříšení božské mše českého Bacha“. Krásné, barvité přirovnání. Je ale vůbec možné porovnávat tyto dva skladatele?

Číst dál

Italský komunista Luigi Nono

17. 12. 2014

Když při poslechu hudby Luigiho Nona zavřete oči, vyjeví se vám na vnitřní straně víček cosi jako spletitá struktura nitek, šmouh a škrábanic. Jakoby vám na ně kdosi z druhé strany kreslil magické obrazce. Otevřete-li je a pohlédnete na nejbližší zeď (nejlépe na hrubou betonovou, jakou mají v experimentálním prostoru NoD v Dlouhé ulici), uvědomíte si, že podobné struktury vytváří i její povrch plný prasklin. 

Číst dál

CHRISTOPH ESCHENBACH A SÍLA HUDBY

12. 12. 2014

Pamatuji si, jak mě překvapilo, když jsem se dověděl, že slavný Georg Solti, dirigent a klavírista narozený v maďarsku, zvítězil v roce 1942 v mezinárodní klavírní soutěži v Ženevě. V první chvíli mi to přišlo trochu nepatřičné – klavírní soutěž, když se všude kolem válčí? Ale možná právě díky takovým událostem mohli lidé alespoň trochu normálně žít. 

Číst dál

Podivuhodný mandarín v Rudolfinu

4. 12. 2014

Naštěstí dnes již není žádným překvapením, když se na programu objeví některý z klasiků „moderní“ éry. A právě abonentní řada České filharmonie s poetickým názvem „Cyklus sedmi večerních koncertů“ se může pyšnit bohatou a především pestrou nabídkou řady neobvyklých kompozic.

Číst dál